Kleuter zwaar overvraagd op school
Kleuter zwaar overvraagd op school
Er wordt ’bespottelijk’ veel gevraagd van
kleuters op de basisschool en dat wordt alleen nog maar meer. Daardoor
groeit de kans dat ze problemen ontwikkelen als schoolangst, faalangst,
poepen en plassen in hun broek, pesten en de gedragsstoornis ADHD. Hun
leerkrachten worden er eveneens ongelukkig en gefrustreerd van. Zij zien
dat de kinderen het niet aankunnen en veel van hun werk nutteloos is.
Dat stelt een groep van zo’n 450 onderwijskrachten die met kleuters
werken, oud-onderwijzers en ontwikkelingspsychologen. Zij hebben zich
verenigd in de Werkgroep en Steungroep Kleuteronderwijs en bieden
vandaag een zwartboek aan de Tweede Kamer aan. Daar staan ruim honderd
’treurige’ praktijkverhalen in van leerkrachten.
Nog niet aan toe
„Kleuters moeten letters leren terwijl ze daar nog helemaal niet
aan toe zijn”, zegt ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet. „Het is
bespottelijk. Het kost heel veel tijd hen letters te leren, terwijl ze
dat weer vergeten na een zomervakantie. Kleuters moeten spelen, klimmen,
klauteren, bewegen. Dat is hun ontwikkelingsfase. Daar moet rekening
mee worden gehouden. Ze kunnen niet lang stilzitten. Dat kan mede tot
onrust en ADHD leiden. Onderwijskrachten die met hen werken, weten dat
veel werk tevergeefs is.”
Rekenen en taal
„Het enige wat we moeten doen, is een kleuter een kleuter laten
zijn, zo eenvoudig is het. Op 4- en 5-jarige leeftijd zijn ze nog niet
klaar voor de eisen van rekenen en taal die nu aan hen worden gesteld.
Kleuters krijgen zo een hekel aan school, terwijl kinderen van nature
zeer nieuwsgierig zijn.” Oud-onderwijskracht Elly de Wildt is
samenstelster van het rapport en lid van de werkgroep. Zij verzamelde in
een jaar tijd de ruim honderd verhalen waarin de schrijnende
voorbeelden van de onderwijskrachten staan beschreven. „Toen ben ik
gestopt en hebben we er een zwartboek van gemaakt.”
Meer eisen
Ze vindt het ongelofelijk dat ’veel scholen’ zelfs méér eisen
stellen aan de kleuter dan volgens de schoolinspectie dan nodig is. „Ze
zijn bang voor een slechte beoordeling en om als zwakke school te boek
te staan. Intussen zitten de leerkrachten dagelijks de beoordelingen te
maken van de jonge leerlingen, terwijl ze kinderen in het spelen zouden
moeten faciliteren. Er is zoveel haast bij. ”
Schadelijk
Die haast is niet alleen schadelijk maar ook nutteloos, zeggen
Vervaet en De Wildt. Vervaet: „Het is alsof je een fundament van cement
niet laat opdrogen en er al op gaat bouwen. Vroeger of later komen er
problemen. Dat horen we terug in de bovenbouwklassen.” Volgens De Wildt
heeft de schoolinspectie zeker oren naar de kritiek. Zij hoopt met de
ontwikkelingspsycholoog ook dat ouders zich verenigen met de eis dat hun
kind mag uitkleuteren. „Daar is de politiek gevoelig voor.”
Bron: Spitsnieuws.nl